✿ Yasmin Dono
❀ Misha Sakura
✿ 19 years old
❀ Johor, Malaysia
✿ Muslim

みなさん、こんにちは.. Hello lovelies~ :) Welcome to my pinkish blog (that probably will makes you color blind lol). First of all I would like to say sorry for my poor english :P I'm Yasmin. Nothing special about me, just a normal (or maybe just half-normal because sometimes SEWEL lol) teenage girl who loves to babble in her blog and let her under pressure feelings out. Usually I don't tell my story to my friends. I tell through letters and words. Always write about something that motivates myself up. This is just a place where I want to write about anything I want!! ANYTHING! (for my future reference haha). Seriously, when I let out something on my blog, I feel so relieved! WARNING, I always 'mengadu' here so if you don't like the negative aura, don't read my journal ok? ^^ Thank you! :3


| | Home | | | | About Me | | | | Journals | | | | Beauty & Makeups | | | | Tutorials | | | | Reviews | | | | BlogShop (Misha Fantasy) | | | | PlushyShy Shop | |

9 JANJI
Sunday, November 24, 2013, 7:20 PM

Aku selalu jadikan blog aku ni tempat aku luahkan perasaan. Kesian blog jadi mangsa. haha.

Semalam kena lecture dgn mak ayah dlm kereta (termasuk adik aku). Semuanya gara2 asrama. Mmg kena basuh habis. Hehe.

Sebelum nak masuk semester baru ni, aku kena ingat pesan mak ayah aku n adik aku. Aku ni org yg mudah kena brainwashed, jadi kena ada pegangan tetap. Aku dah tekad nak berubah, insyaAllah. Ape2 azam aku, nak dekatkan diri dgn Allah. tu yang first. 2nd one, aku harap soft skills aku improved. Aku nak tingkatkan the way I am with people around me, and dpt kawal emosi dgn baik. Aku dah taknak nangis2 sgt. Aku kena kuat untuk mak ayah aku. Aku xnak susahkan diorg lagi sebagaimana, sebanyak mana aku dah susahkan mereka sewaktu ketika dulu. Sejak zaman skolah, kos aku sakit, kos aku amik peksa, kos tanggung kesusahan aku. Aku x banyak tolong mak ayah aku, cuma banyak menyusahkan.

Prestasi aku pun menurun sem lepas. Aku rasa susah hati. Salah aku juga sbb aku memg x serius dan x bersungguh2 sepanjang sem tu. Aku nak senangkan hati mak ayah aku.

Jadi dengan ni, aku pasang azam utk pegang janji2 aku. InsyaAllah.

1. Sentiasa bersangka baik sebelum ketahui apa2 perkara lanjut.
2. Walaupun orang berbuat jahat dengan kita, janganlah kita balas, sesungguhnya kita pun bersekutu dgn org2 yg sebegitu. Kita kena sabar, sabar itu pahala. Allah akan tolong kita orang2 yang teraniaya.
3. Sentiasa tolong org bila dlm kesusahan, mana tahu satu hari kita pula yang susah, org tu pula bantu kita, Allah itu maha Adil.
4. Ada org yg aku sayang ckp, bila seseorg tu perangai macam b***, kita pun xyah la nak pikir pasal org yg berperangai camtu. (time ni emosi aku kronik sgt sampai dia x tahan terus bagi perumpaan 'direct yg xberapa elok hihi salah aku juga) Takyah asyik fikir n rasa susah hati. Orang yang macam tu memg x membawa apa2 manfaat pada diri kita selain nak menjatuhkan diri kita. Baik kita fikir pasal diri kita, macamana nak majukan diri kita. Kita kenal diri kita dah cukup, org sekeliling apa yang mereka tahu pasal diri kita? Bukankah Allah lebih mengenali? Sebaiknya biarlah kita cantik di pandangan Allah, biarlah buruk di pandangan awam yang hanya suka mencari keburukan org lain.
5. Apa2pun yang kita buat, buat kerana Allah, bukan kerana org lain.
6. Nak buat apa2 perkara, fikir apa manfaat benda tu pada diri kita n org lain, bukan fikir apa pandangan n tanggapan org pada kita.
7. Jangan asyik berfikir apa persepsi org terhadap kita sbb sampai bila2 pun bila berfikiran begitu, kita xkan berjaya. Kena SENTIASA BERFIKIRAN POSITIF.
8. Aku nak perbaiki cara aku berhubungan dengan keluarga aku. Terutama mak ayah, adik2. Aku rasa cara aku melayan mereka cukup teruk. Aku nak lebih rapat and baik dengan mereka. Aku harap dpt layan mereka dgn cara yang lebih lembut and rapatkan lagi silaturrahim aku dgn mereka. InsyaAllah.
9. Jangan lupa diri, sentiasa merendah diri, jangan harap dipandang tinggi, org begitu tidak mulia hati. 

Terima kasih mama, papa, ica and semua yang pernah bagi semangat kat saya sampai saya boleh ada azam2 ni :)

Aku juga perlu igt pesanan ni. Cukup tersentuh drpd arwah Ammar ni, Betul2 memberi kesan yang mendalam
"Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kalian. Sekiranya Allah redha sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu, maka itu TIDAK PENTING. Jika dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh mahluk menolak maka ia tidak memberi apa-apa kesan pun... KERANA ITULAH SEPATUTNYA HANYA REDHA ALLAH semata-mata yang menjadi tujuan utama (di dalam dakwah ini)". - arwah Ahmad Ammar bin Ahmad Azam. (Al-Fatihah).

Mama, papa, keluarga n semua pembaca, doakan supaya saya dapat capai 9 pegangan (janji) ni dan tersemat dalam jiwa selamanya. Amiin. Saya juga berharap pembaca sentiasa diberkati dan diredhai Allah serta diberi hidayah sentiasa. Amiin. InsyaAllah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


the CRAZY blog owner lol xD でしょう?


✿Fav Quote: Not everything in the world is entirely bad - Accidental Couple

Site Update

THE BLOG IS STILL UNDER CONSTRUCTION!!

Hehe I only blog whenever I got the mood. So I rarely update mine. Currently busy with other stuff.


Current Fav Vid


Latest Posts
  • PLANETARIUM
  • THE STAR STILL CANNOT BE SEEN
  • GETTING SOMEONE TO LIKE YOU?
  • WHY SO SERIOUS?
  • PELIKS.BLOGSPOT
  • WHAT A SHAME
  • BEAUTY IS PAIN
  • PETUA AWET MUDA DARI SEGI ISLAM?
  • MY CAT SLEEPING
  • QUOTES FOR ME

  • Archives
  • July 2010
  • August 2010
  • September 2010
  • October 2010
  • November 2010
  • December 2010
  • January 2011
  • February 2011
  • March 2011
  • April 2011
  • May 2011
  • June 2011
  • July 2011
  • August 2011
  • October 2011
  • November 2011
  • December 2011
  • January 2012
  • February 2012
  • March 2012
  • April 2012
  • June 2012
  • March 2013
  • June 2013
  • October 2013
  • November 2013
  • April 2014
  • June 2014
  • July 2014

  • MY OTHER LINKS
  • Myspace
  • YouTube
  • Facebook
  • Facebook
  • Twitter
  • DeviantArt
  • Gendou

  • DEAR ❤ ONES
  • Shera Yuuka
  • Mal Fujiyaka
  • Micca
  • Nadzmi
  • Hanis Roslan
  • Celia-chan
  • Leyla Shuri

  • CHAT ❤ HERE





    The ❤ Visitors

    free counters

    Traffic ❤ Feeds


    TWEET! TWEET!



    Recent Comments


    The FANDOM !!